۱۴۰۲ فروردین ۲۸, دوشنبه

نگرانی مردم فیلیپین از افزایش تنش بین چین و آمریکا صادق افروز

نگرانی مردم فیلیپین از افزایش تنش بین چین و آمریکا


صادق افروز


مردم فیلیپین حق دارند نگران باشند.وقتی آمریکا از این کشور کوچک به عنوان یک پایگاه نظامی برای رویارویی احتمالی با چین می خواهد استفاده کند این مردم ٬حق دارند نگران باشند.هنگامی که ارتش ها به سلاح اتمی مسلح هستند و   مصیبت از محدوده جبهه ها عبور می کند و کل سرزمین ها را تهدید می کند مردم فیلیپین چرا در فکر ساختن پناهگاه نباشند. فیلیپین کشوری است که از 7641 جزیره تشکیل شده و لوزان  مهمترین و بزرگترین جزیره این کشور در شمال واقع شده و مانیل پایتخت نیز در این جزیره قرار دارد.فاصله شمالی ترین قسمت فیلیپین با تایوان 1200 کیلومتر است. این فاصله کوتاه امروزه برای موشک های دوربرد فاصله چندان قابل اهمیتی نیست.در صورت بروز جنگ احتمالی بین چین و آمریکا مردم فیلیپین حق دارند نگران حمله موشکی متقابل چین باشند.آنها دارند به ساختن پناهگاه ها و بانکر ها فکر می کنند .آمریکا در حال حاضر پنج پایگاه نظامی در فیلیپین دارد و در حال احداث 4 پایگاه نظامی جدید است.از  11 آوریل مانور مشترک نظامی نیروهای مسلح آمریکا و فیلیپین آغاز شده است. در این مانور نظامی 12200 پرسنل آمریکایی و 5400 پرسنل فیلیپینی شرکت دارند . تعداد شرکت کنندگان پرسنل نظامی در این مانور ها هر سال افزایش می یابد.سال گذشته 9000 نفر در این تمرین نظامی شرکت داشتند. امسال تعداد نفرات شرکت کننده در تمرین نظامی افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. افزایش تعداد نفرات شرکت کننده و آغاز ساخت 4 پایگاه جدید همه گواهی است بر افزایش تنش .

رئیس جمهور جدید فیلیپین ، پسر فردیناند مارکوس ، دیکتاتور معروف فیلیپین است که به مدت 21 سال با خشونت بر این کشور حکومت کرد و سرانجام پس از تظاهرات و شورش های خیابانی مجبور به برکناری شد.مارکوس پدر ٬ کارنامه بسیار سیاهی از تبهکاری ، فساد مالی و استفاده از ترور و زندان و شکنجه مخالفین از خود بجای گذاشت.حالا معلوم نیست بنابر چه دلایلی مردم پس از گذشت 37 سال آن همه جنایت را فراموش کرده دوباره دست به دامان این خانواده فاسد شده اند. اهمیت وجود حزب انقلابی طبقه کارگر در همین فیلیپین دوباره ضرورت خود را نشان می دهد.در شرایط عدم وجود چنین حزبی در جامعه ، حافظه تاریخی محو می شود و سر و کله فاسدها و دیکتاتور های جدید به عنوان ناجیان مردم دوباره پیدا می شود . آیا در همین ایران خودمان شاهد همین پدیده نیستیم که تخم و ترکه انگلهای به ظاهر نابود شده سر از تخمدان سیاست بیرون آورده اند و با سوء استفاده از حافظه تاریخی محو شده ، یک دیکتاتور فاسد خونخوار را مظهر ترقی  معرفی می کنند  که ایرانی غرق در شپش و کثافت  را از گنداب قاجار بیرون کشید و لباس  مدرنیسم به تن کرد؟ در فیلیپین نیز همین پدیده را شاهد هستیم. مارکوس پسر در ادامه راه پدر دیکتاتور و وابسته اش راه را برای ایجاد پایگاه های نظامی جدید باز می کند و بر نگرانی های مردم می افزاید.

چین بزرگترین نگرانی در حال حاضر آمریکا است. نگرانی به مراتب بیشتر از روسیه.اگر روسیه با ماشین نظامی نیرومندش سدی در برابر پیشروی ناتو به سمت شرق است چین با قدرت نیرومند اقتصادی اش در سراسر جهان به عنوان تهدیدی در برابر  سیادت اقتصادی امپریالیسم آمریکا قد علم کرده است. چین اگر به همین روند توسعه اقتصادی ادامه دهد دیر نخواهد بود که جای بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا را بخود اختصاص دهد. در کنار رشد و توسعه اقتصادی ، چین از لحاظ سیاسی نیز رشد کرده است. نقش چین در همین ماه اخیر در آشتی دادن دو قدرت بزرگ خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی و عربستان سعودی بسیار مهم است. جمهوری اسلامی و عربستان سعودی پس از قتل شیخ نمر و اشغال سفارت عربستان در تهران روابط خود را قطع کرده بودند.جمهوری اسلامی با ارسال کمک های نظامی و مستشاری حوثی ها را در یمن کمک می کرد.سعودی ها از پس حوثی های بر نمی آمدند و هر از چندی پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی از یمن تاسیسات سعودی ها را هدف قرار می داند . چین با میانجیگری توانست به این مناقشه خاتمه بدهد.کاری که از عهده هیچ دولت غربی نیامده بود.کشورهای اروپایی نیز با استقبال از طرح صلح چین خواهان نوعی استقلال و بیرون آمدن از زیر فشار آمریکایی ها هستند.در یکی دو ماه گذشته مقامات بلندپایه اروپایی به چین رفته اند.پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و مکرون رئیس جمهور  فرانسه و لولا رئیس جمهور برزیل برای مذاکره با شی به پکن رفتند. فرانسه  که هنوز داغ کنسل شدن قرارداد ساخت زیر دریایی های اتمی با استرالیا را در دل دارد .(۱)و در این شرایط بحران اقتصادی که مجبور شده برای کم کردن بودجه های دولتی سن بازنشستگی را در فرانسه افزایش دهد چرا باید نقش پادوی آمریکا در اوکراین را بازی کند و برای استراتژی جهانی آمریکا تره خرد کند و تظاهرات و درگیری ها را به جان بخرد؟  کشورهای آمریکای لاتین نیز برای خلاصی از زیر فشار بهره های بانکی تحمیل شده از سوی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول روی به سوی چین آورده اند. پدرو انریکه وزیر خارجه هندوراس که ماه گذشته رابطه خود را با تایوان قطع کرد می گوید: برای ما هیچ راه دیگری نبود تا از شر این وام ها خلاص شویم.


جهان دارد با شتاب به هرچه بیشتر دو قطبی شدن پیش می رود.دو قطبی که در هر دو سوی آن کشورهای سرمایه داری قرار دارند. رژیم های حاکم بر کشورها بر طبق منافع شان ، این یا آن قطب سرمایه داری را انتخاب می کنند.رژیم حاکم بر فیلیپین که با هزاران بند به سرمایه داری آمریکا وابسته است زمین خود را علیرغم نارضایتی وسیع مردم به پایگاه نظامی آمریکا تبدیل کرده است.

۱۶ آوریل ۲۰۲۳


۱. در ابتدا قرار بود کمپانی دولتی فرانسوی نیوال گروپ این زیردریایی های اتمی را برای استرالیا بسازد.مبلغ قرارداد در ابتدا ۵۰ میلیارد دلار بود ولی به دلیلی طولانی شدن آغاز این پروژه این مبلغ به ۹۰ میلیارد دلار افزایش یافت. در این پروژه ۴۰۰۰ نفر بطور مستقیم و ۲۰۰ کمپانی پیمانکار شرکت داشتند. همزمان دولت استرالیا مخفیانه در حال مذاکره با دولت های انگلستان و آمریکا بود . سرانجام دولت استرالیا قرارداد با دولت فرانسه را بطور یکجانبه فسخ کرد و قرارداد تازه ای با دولت های آمریکا و انگلستان امضا کرد. دولت فرانسه از فسخ یک طرفه این قرارداد از سوی دولت استرالیا و مذاکرات مخفیانه بسیار خشمگین شد.چین و فرانسه روابط بسیار گسترده اقتصادی دارند . در سفر اخیر ماکرون قراردادهای جدیدی در زمینه افزایش همکاری در ساخت هواپیماهای ایرباس و پروژه های اتمی امضا شد. لازم به یادآوری است که نخستین راکتورهای اتمی چین با کمک فرانسوی ها و تکنولوژی فرانسوی ساخته شده است.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر