۱۳۹۴ خرداد ۱۸, دوشنبه

چه کسانی سوسیالیزم را خواهند ساخت ؟ آلن ماس مترجم :صادق افروز

چه کسانی سوسیالیزم را خواهند ساخت  ؟
آلن ماس
مترجم :صادق افروز

همانگونه که سوسیالیست انگلیسی ، دونکن هالاس (۲) در دوران جنگ سرد می گفت، یکی از پرقدرت ترین سلاح های ایدئولوژیک برای حاکمان اتحاد شوروی سابق و ایالات متحده آمریکا ،  این ادعا بود که روسیه در این سال ها یک جامعه سوسیالیستی بوده است .
در اتحاد شوروی این دکترین  ، دولتی بود . سیستمی را که به سرکوب پلیسی متکی بود اینگونه وانمود می کردند که در واقع توسط کارگران اداره می شود. به همان شکل که  هم اکنون در مدارس آمریکا به دانش آموزان آموخته می شود که دولت از طریق آرای مردم به نمایندگانشان امور را اداره می کند .
در آمریکا افسانه سوسیالیزم  روسی به یک هدف دیگر نیز خدمت می کرد . تجربه سوسیالیزم روسی و شکست های آن چماقی می شد برای کسانی که قصد داشتند جامعه را تغییر دهند . برای کسانی که اعتقادشان را به بازار آزاد سرمایه داری از دست داده بودند . سیستم برادر بزرگ در اتحاد شوروی به اصطلاح ثابت می کرد که انقلاب یک الیت جدید را که احتمالا بدتر از الیت قبلی بودند جانشین کرد. حالا ما به صف های دور و دراز نان و لباس های یکنواخت و کسل کننده خاکستری اشاره نمی کنیم .

۱۳۹۴ خرداد ۱۷, یکشنبه

دخترک و چریک مخفی نویسنده : ابوالفضل محققی


دخترک و چریک مخفی



ابوالفضل محققی


Abolfazl-Mohagheghi.jpg
یک ظهر گرم از پنجره به آخرین قسمت حیاط خیره شده است . درست همان جا که برگ های تاک مو روی خرند چوبی پخش شده اند. آفتاب از لابلای برگ ها عبور می کند سایه روشن ها ی رقصان بر دیوار وحوض کوچک زیر آن حسی عجیب را در او زنده می سازد. حسی رخوت انگیز که گاه میل به خوابی آرام دارد و گاه غرق شدن در رویاهای دور دست . تلاش می کند تمامی جا هائی که این حس را داشته به خاطر آورد. سایه روشن های عبور کرده از برگ های گل های آفتاب گردان ودو کودک که زیر ساقه های آن سخت گرم بازیند و باغچه کوچک چونان جنگلی بزرگ به نظر می رسد، همراه حس غریبی که هنوز بعد از ده ها سال لذت آن لحظات را در او زنده می کند .آن دخترک کوچک همسایه حال کجاست؟